En oplevelse i særklasse

I December måned havde jeg fornøjelsen af en fantastisk kysttur, på Sjælland, sammen med Sten fra easyshrimpeyes.dk.

Efter et hektisk 2016 med endnu en famileforøgelse, havde jeg langt om længe tiden til at finde vaders, fluestang og linekurv frem igen. Fiske-tid og små børn er bare en dårlig cocktail. Jeg var, i forbindelse med mit arbejde, på Sjælland og havde snakket med Sten om at komme på besøg. Sten havde sagt at jeg skulle tage stangen med, det kunne jo være at vi havde tid til en kort tur, hvis vind og vejr var med os.

Da jeg ankom på Stens adresse var vinden stort set perfekt, det tog os ikke lang tid at beslutte at vi skulle se vand. Vi kørte nordpå, til et spot som Sten kendte, riggede til og gik mod vandet. Sten havde monteret en Pattegris variant med de nye easy shrimp eyes i fluorescerende pink. Jeg selv, fiskede med en traditionel Pattegris.

Jeg tror ikke at Sten nåede at kaste en gang, så havde han flex på klingen. En fantastisk fin lille måls fisk, sølv blank og i super kondition som selvfølgelig blev nænsomt genudsat. To kast mere og endnu en fin sølvblank basse sad for enden af hans line.
Jeg havde ikke mærket noget og begyndte at tænke på hvad forskellen på mit og Stens fiskeri var.  Jeg prøvede at afpasse min kastelængde og mine indtag så de var identiske med Stens, men intet hjalp. Bang, Sten havde endnu en fisk..... Heldigvis, for mig, havde fisken filtret hans forfang sammen ;-), i en sådan grad, at han var nød til at gå på land for at rette det.  Nu var det min tur og ganske rigtigt blev det også til en sølvblank måls fisk til mig, men i det sekund Sten kom tilbage til vandet, var jeg færdig med at fange fisk.

Fiskeriet døde hen og vi gik på land for at tage en kort pause. Vi snakkede frem og tilbage om de nye pink easy shrimp eyes og om det virkelig kunne passe, at det var dem der havde så stor en effekt.

Efter pausen aftalte vi at fiske stykket af igen, inden vi tog hjem. Jeg ville prøve en ny flue fra æsken og gik i gang med at skifte. Sten gik mod vandet igen. Imens jeg stod og roede med at sætte fluen på linen, hørte jeg Sten råbe: FISK!! Jeg kiggede op og nåede lige akkurat at se, et kæmpe uhyre bryde vandets overflade, alt imens Sten stod med stangen højt hævet over hovedet. Jeg smed alt hvad jeg havde i hænderne, greb et net og løb ned for at hjælpe, for den fisk, skulle bare på land. Efter godt 15 minutters fight lykkes det at få den store basse i nettet, 70 cm og 3,66 kg målte den.

Vi fik taget en masse billeder af dyret og blev enige om at ingen af os var i stand til at fiske videre efter den oplevelse.

SONY DSC

Er pink det nye sort?

Undervejs hjem fra Sjælland løb tankerne frem og tilbage i hovedet på mig. "Kan det virkelig passe, at et par små pinke øjne kan gøre så stor en forskel." Vi stod maksimalt 20 meter fra hinanden på kysten, kastede mere eller mindre til samme sted, brugte stort set samme indtag. Forskellen lå i valget af flue, eller rettere valget af øjenfarve på samme type flue.  Fakta er, Sten fangede fisk, jeg gjorde "næsten" ikke.

Min konklusion er klar; Pink er det nye sort og min flueæske er blevet opdateret, med disse Pattegris varianter med de nye easy shrimp eyes i fluorescerende pink!