Seatrout Open efterår 2016, blev for mit vedkommende, en af de lidt mere spændende af slagsen.
Forholdene var ikke de mest optimale da vejrudsigten sagde kraftig vind fra Øst og en højvandstand på vest siden at Fyn.
Vi besluttede os for at tage færgen til Bjørnø fredag morgen. Planen var at vi skulle have noget vand for os selv, hvilket vi også fik. Humøret var højt da vi tog færgen kl. lort om morgen fra Faaborg havn.image1 Vi ramte pladsen da lyset kom og efter en kort snak om plads fordeling, gik vi i vandet og lagde linen ud. Ja for der er ingen af os der synes om, at der er andre der går forrest henover over noget jomfru vand – i hvert fald ikke mig, og da slet ikke under Seatrout Open, det ligger da helt fast !
Nå men jeg fik lagt linen ud og allerede i første kast smed jeg en fisk på 40-45 cm. Arhh tænkte jeg, det var hurtigt. Jeg rystede lidt på skulderne og fik hurtigt lagt linen ud igen, jeg nåede lige at tage et par tag i linen, da et kraftigt hug satte ind på fluen. En pæn fisk på ca. de 60 cm.+ havde taget fluen. Den stod ud af vandet som et projektil. Efter kort tid kom den ind og jeg da jeg ville håndlande den gjorde jeg det, som man aldrig må gøre som fluefisker, jeg tog uden at tænke mig om fat i forfanget.. Arrgg ø%¤# ! For fisken slap fluen og stak af til søs igen og jeg stod tilbage med en mega flad fornemmelse om at den fisk godt kunne have gjort sig gældende i konkurrencen. Så venner ”rør for f…… aldrig det forfang” !
Efter et par høje gloser i det fri, blev der igen lagt line ud og fisk blev det da også til. Thomas fik både en torsk en af de flade på krogen. Ha ha det havde vi det temmelig griner over, for vi var i tvivl om han var tilmeldt Seatrout Open eller DM i havfiskeri? image2fladDagen sluttede vi af på Helnæs sammen med flere hundrede andre fiskere som havde søgt ly for vinden. Planen til næste dag skulle vi have lagt og det havde vi lidt svært ved denne aften. For den vandstand var, var bare ikke med os, i forhold til hvad vi gerne ville. 87 cm. over den normale vandstand, er ikke just lige det vi normalt fisker i. Skulle vi tage tilbage til Bjørnø eller skulle vi blive på Helnæs? Ja der var op til flere tlf. opkald og sms beskeder denne aften, med forskellige tanker og teorier. Pludselig slog det mig, jeg fik sku da en mail med et nyhedsbrev den anden dag fra Seatroutguide Fyn med” 5 hemmelige efterårspladser” til havørred fiskeriet på Fyn. Så mit forslag var at vi kunne da prøve den ene af dem. Jeg havde efter mit studie af pladsen på Google Earth en god fidus til denne plads i høj vand stand. Det tog mig lidt tid at overbevise de andre om at det er det vi gør, ikke fordi det havde været så afgørende om de ville, for jeg havde selv prøvet den af, hvis det var kommet der til. Men det lykkedes mig, vi besluttede at mødes på pladsen tidligt næste morgen inden lysets frembrud, for vi ville være sikre på at vi var de første på pladsen.img_2352 Der gik heller ikke mange kast ind i det lyse før fidusen gav pote. Jeg lagde linen på tværs på stykket jeg var på vej henover, fluen landede ca. 5 meter fra bredden og efter et par tag i linen sagde det smask. En pæn havørred havde inhaleret pattegrisen. Denne smuttede ikke for mig. 😉image-08-10-16-01-39

Fisken kunne desværre ikke begå sig i top 10 og blev placeret lige uden for. Men det gør den jo ikke ringere , den er stadig smuk.

Set i bakspejlet, ja så gav nyhedsbrevet fra Seatroutguide Fyn mig inspiration til at prøve noget nyt. Hvilket i dette tilfælde faldt positivt ud, for vi var godt nok i tvivl om hvilken plads vi skulle give chancen. Jeg havde ikke været på pladsen før denne dag, jeg har fisket på alt det vand der ligger uden om den, men aldrig dybt inde i mudderet. Niklas har flere gange spurgt om jeg ikke skulle med derned, hvor jeg har afslået og valgt noget andet. Men måske hvis han spørger mig igen på den pæne måde, ja så kan det da godt være at han kan lokke mig med på nogle af hans nye pladser, men så skal han også spørge mig pænt :-).

Vi ses på kysten eller inde i mudderet.